Teme, ki jih bomo obravnavali v tem članku:
- Kaj povzroča hrup v pisarni?
- Posledice hrupnega delovnega mesta?
- Rešitve za zmanjšanje hrupa v pisarni.
1. Kaj povzroča hrup v pisarni?
- Prezračevalni sistem in klima naprave
- Glasne miške in tipkovnice, ter ostale naprave
- Telefonski klici
- Zvok koleščk na pisarniškem stolu
- Škripanje sedišča na pisarniškem stolu
1.1. Glasen prezračevalni sistem
Kar se tiče hrupa v pisarni, je lahko velik problem prezračevalni sistem ali klimatizacija. V primeru, ko imamo stare ali neustrezne sisteme prezračevanja ali klimatizacije prostora (notranje klima enote) pogosto slišimo zvok, ki ga oddajajo elementi sistema. Ti zaradi najrazličnejših razlogov vibrirajo, vibracije pa oddajajo zvok.
Problem hrupa prezračevalnih naprav in naprav za klimatizacijo rešujemo s pravilno zasnovo pri novih objektih in sanacijo stanja z dušilci.
Nivo dovoljenega hrupa določa tudi pravilnik o prezračevanju in klimatizaciji stavb. Več si lahko preberete na povezavi tukaj.
1.2. Glasne miške in tipkovnice, ter ostale naprave
Velik vir hrupa v pisarni so lahko tudi miške in tipkovnice. Seveda se v osnovi s tem problemom ukvarjamo predvsem v pisarnah, kjer v istem prostoru dela več ljudi hkrati. Če torej delate sami ali vas je v prostoru manj, s hrupom zaradi mišk in tipkovnic ne boste imeli problemov.
Kar se glasnosti tiče, pri tipkovnicah izstopajo tiste, ki jim pravimo mehanske tipkovnice. Te so priljubljene predvsem med igralci računalniških igric in programerji, nekaterimi prevajalci in lektorji.
Težavo lahko povzročajo tudi miške, ki imajo izredno glasne gume in kolo za vertikalen pomik.
V osnovi se lahko težavam z glasnimi miškami in tipkovnicami rešujemo predvsem s predhodnim testiranjem. Da se nam torej ne zgodi, da izberemo ravno najbolj hrupne naprave, ki bodo ostale sodelavce spravljale v slabo voljo.
Seveda ne moremo mimo glasnih tiskalnikov, a je rešitev za zmanjšanje hrupa, ki ga povzročajo sila preprosta. Preselimo jih na hodnike in zapremo v posebne servisne komore. Te so obložene z mehkimi materiali, ki vpijejo ali absorbirajo hrup, ki ga te naprave producirajo s svojim delovanjem.
1.3. Telefonski klici
Iz lastnih izkušenj lahko povem, da so ravno telefonski klici ena izmed najbolj nadležnih in motečih dejavnosti v skupinski pisarni. Sam sem namreč kot oblikovalec v marketinški agenciji dobre tri mesece preživel s prodajniki, dober mesec dni pa sem imel pisarno skupaj z osebjem iz klicnega centra. Ravno prodajniki (za klicni center pa je že tako jasno) so tisti, za katere je jasno, da se večina njegovega delovnika vrti okoli klicev.
Del rešitve so lahko absorpcijski protihrupni (pregradni) samostoječi paneli. Seveda pa je smiselno razmisliti tudi, koga dajemo v isto pisarno. So delovna mesta, ki preprosto ne pašejo skupaj, saj opravljajo povsem druge naloge. Za primer lahko vzamemo programerje in skrbnike strank – programerji večino komunikacije opravijo pisno, med tem ko je osnovno komunikacijsko sredstvo za podporo uporabnikom ravno telefon oziroma pogovor s strankami.
1.4. Zvok koleščkov na pisarniškem stolu
Kakovostni pisarniški stoli prav gotovo ne povzročajo tega problema. Škripanje in cviljenje koles pisarniškega stola je značilno za stole nižjega cenovnega razreda in za pa stole, ki so stari in potrebujejo le nekaj spreja za zmanjšanje trenja.
1.5. Škripanje sedišča na pisarniškem stolu
Včasih vaš pisarniški stol potrebuje le malo pozornosti in nege vašega hišnika. Z uporabno se namreč členi, ki so spojeni z vijaki, razrahljajo. To je tipična posledica večletne uporabo ali slabo opravljenega dela pri montaži.
Je pa dejstvo, da je pri kar se tiče škripanja sedišča stola, logika enaka kot pri škripanju lesenih stopnic – slaba kakovost, nepravilno izvedeni stiki in leta uporabe niso zanemarljivi.
Povzamemo lahko:
· cena je pomembna,
· pomembno je kako stol sestavite,
· skozi leta se stol obrabi.
Posledice hrupnega delovnega mesta
Zaradi hrupa ali motečega zvoka v pisarni se lahko zmanjša koncentracija in poveča nivo stresa.
Razdražljivost zaradi hrupa v pisarni
Poleg ravni hrupa, na vznemirjenost vplivajo tudi posledice psiholoških, socialno – ekonomskih faktorjev. Mogoče ravno zato analize pogosto ne kažejo jasne povezanosti vznemirjenosti z ravnjo hrupa v pisarni. Tako lahko hrup nad 80 dBA lahko zmanjša zmožnost pomoči sodelavcem in tudi poveča agresivnost. Tudi občutek nemoči je pogost vpliv hrupa, ki ga v eni izmed raziskav opažajo pri šolarjih. Ko hrup spremljajo še vibracije ali nizke frekvence zvoka oziroma, ko je hrup impulziven (pok ali npr. strel), so bili opaženi intenzivnejši odgovori. V večini primerov sta LAeq,24h (ekvivalentni dnevna raven hrupa) in Ldn (povprečna letna raven hrupa za dan in noč) sicer zadovoljiva kazalca izpostavljenosti hrupu, ko ugotavljamo njegov vpliv na vznemirjenost.
Hrup iz večih virov
Delavci v pisarnah, kjer v istem odprtem prostoru dela več oseb hkrati, so istočasno izpostavljeni različnim virom hrupa. Glede vpliva na zdravje in počutje pisarniških delavcev je potrebno upoštevati vse vire hrupa in možnosti pojava različnih učinkov skozi celoten delovnik – pametno je upoštevati previdnostno načelo.
Poškodbe sluha
Pri stalni izpostavljenosti hrupu, poškodb sluha ne pričakujemo – v primerih ko raven ne presega povprečne ekvivalentne vrednosti 70 dBA. Prav tako poškodb ne pričakujemo pri višji ravni hrupa in krajši izpostavljenosti – primer 75 dBA do 8 ur dnevno. Problmeatična in odločilna pa je izpostavljenost 85 dBA. Tukaj že lahko pričakujemo možnost okvare sluha, če smo tako obremenjeni 8 ur, vsak delovnik.
Otežena ustna komunikacija
Po mojem mnenju je bistvo skupne pisarne neposredna komunikacija med sodelavci. In pri slednji nas hrup iz okolice ovira pri razumevanju govora in v pisarni zmanjša možnost zaznavanja pomembnih signalov kot so zvonec na vratih, zvonjenje telefona, razni alarmi. Nezmožnost razumevanja govora lahko povzroči vrsto tako imenovanih šumov v komunikaciji, te pa vodijo do neželenih napak.
Zmanjšanje učinkovitosti
Hrup v pisarni lahko pri delavcih odločilno vpliva na učinkovitost pri reševanju zahtevnih miselnih nalog. Zabeleženo je občutno poslabšanje delovne učinkovitosti in vpliv pri nalogah kot so branje, koncentracija, reševanje zahtevnih problemov in pomnjenje. Tukaj ima največji negativni vpliv predvsem impulzivni hrupni trenutn. Ti lahko povzročijo moteče učinke, ki so posledica preplaha.
3. Rešitve za zmanjšanje hrupa v pisarni
Zanima nas
- dušenje odboja zvoka na stenah in stropovih – odmev
- dušenje udarnega zvoka na tleh
- preprečevanje in zmanjševanje širjenje hrupa
3.1 Paneli za dušenje zvoka
Najprej je pomembno, da zagotovimo dušenje zvoka. Dušenje odbojnega in udarnega zvoka dosežemo z oblaganjem površin delovnega okolja z različnimi dušilci zvoka. Rešujemo dušenje zvoka na tleh, stenah, stropu in v prezračevanju. Kar se odmeva oziroma odbojnega zvoka tiče, nam veliko pomagajo stenskih in stropni paneli. Nameščeni na stene in stropove vpijejo ali absorbirajo zvok. Ta namesto da bo se od stene ali stropa odbil naprej po prostoru, izgubi svojo moč, kar manjša možnost neprijetnega odmevanja.
K zmanjševanju hrupa v pisarnah veliko pripomorejo tudi namizni in samostoječi protihrupni paneli. Te so nameščeni na posamezno delovno mesto in tako se prenašanje zvoka zaduši že pri njegovem izvoru. Poleg samega dušenja zvoka daje posamezniku tudi občutek varnosti in zasebnosti, ter oseben kreativni prostor.
Kot sem že omenil omenil, pa lahko na hrup v pisarni vpliva tudi pisarniško pohištvo in druga pisarniška oprema.
3.2 Dušenje udarnega zvoka
Ker je lahko moteč tudi zvok, ki nastaja pri hoji, je pametno, da pohodne površine pisarne finalno obdelamo s tekstilnimi talnimi oblogami, ki omogočajo dušene zvoka. Dušenje udarnega zvoka zagotavljamo z ustreznimi tekstilnimi talnimi oblogami.
V nobenem primeru ne svetujemo uporabe
3.3 Izvedba detajlov konstrukcija
V osnovi so seveda pomembni pravilno izvedeni detajli nosilne konstrukcije in nosilne konstrukcije za finalne obloge. Če ne upoštevamo priporočil proizvajalca se pogosto dogaja, da odbojni zvok prenaša preko konstrukcije. Prvenstveno gre za nizke tone, kjer ima zvok daljšo valovno dolžino.
3.4. Poskrbimo tudi da:
- s strokovno pomočjo preuredimo delovno okolje tako, da bo čim manj motečega hrupa;
- naprave, ki so izvore motečega hrupa poskusimo umakniti ali vsaj oddaljiti od delovnega prostora;
- v en prostor umestimo istovrstna dela – posameznike precej manj moti hrup, ki ga sam proizvaja, kot pa hrup, ki nastaja na drugačen način;
- organizirajmo čas za verbalno komunikacijo in posredovanje informacij;
- osebe, ki v pisarni opravljajo veliko komunikacije po telefonu, premaknemo tam, kjer s komunikacijo ne motijo drugih sodelavcev;
- opremimo manjše prostore za razprave (male sejne točke);
- zagotovimo manjše delovne prostore, kamor se iz skupne pisarne lahko umaknejo posamezniki, ki pri svojem trenutnem delu potrebujejo več zbranosti in miru;
- za dobro delovno okolje so ključna mnenja vseh, ki v prostoru opravljajo svoje delo;
- seveda pa je osnovno, da se vsak posameznik v skupnem delovnem okolju zaveda, da morda tisto, kar ne moti njega samega, prav gotovo moti tudi ostale člane ekipe.
Viri:
http://www.decibel.si/gradbena-akustika/produkti/sistemi-zvocne-izolacije-za-stene-stropove-tla
https://www.trgovina-kalcer.si/absorbcijska-akustik-stop-plosca-akustični-prostor
Uporaba talnih oblog v sodobnih poslovnih prostorih z uporabo dvojnih podov
https://www.barrisol-ea.si/akusticni-stropi.htmlhttp://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV4223
https://www.nijz.si/sl/hrup-in-zdravjehttp://www.saop.si/poslovne-informacije/kariera-755/motivacija-komunikacija-in-zdrava-kariera/hrup-v-pisarni/