Ergonomija na delovnem mestu za boljše počutje zaposlenih
Kaj sploh je ergonomija na delovnem mestu?
Kdaj ste nazadnje naredili kakšno raztezno vajo na vašem delovnem mestu?
Ni časa ali si ne vzamete časa?
Imate sebi prilagojeno delovno mesto ali ste se vi prilagodili delovnemu mestu, kot ste ga dobili?
Po naših raziskavah 58% pisarniških delavcev ni bilo nikoli vključenih v proces nabave oziroma izbire opreme, ki jo sami uporabljajo. To v grobem pomeni, da več kot polovica zaposlenih dela vsak dan v pisarni s sebi neprilagojeno opremo. Praksa pokaže, da je ta odstotek dostikrat mnogo višji, v nekaterih podjetjih je lahko tudi do 90%.
Dejstvo, da se večinoma v pisarnah uporablja za vse enake stole, enake mize in enako računalniško opremo je neizpodbitno. Kako je to mogoče, če pa smo kot ljudje neprimerljivo unikatni po telesnih višinah, širinah, dolžinah udov in načinu dela?
Podjetja se pogosto osredotočajo le na ergonomijo na delovnem mestu v proizvodnji, saj jim je prva skrb kvaliteten izdelek. V tej smeri naredijo več za delavce, ki operirajo s stroji in materiali. Ampak skoraj v 100% podjetij se nahajajo tudi pisarniški prostori. V teh prostorih zaposleni vodijo administrativne in prodajne procese, da lahko to isto podjetje od proizvodnje sploh prejme zaslužek.
Medtem ko je za proizvodne delavce poskrbljeno, da imajo čim bolj ugodno delovno okolje, se večinoma na pisarniške delavce pozabi.
Dolgo časa je veljal pogovorni rek “Kaj pa se lahko pisarniškemu delavcu sploh zgodi?”. Kot vidimo je delež zdravstvenih težav pisarniških delavcev vedno višji. Najpogostejše so kronične bolečine v vratu in hrbtenici ter ramenskem sklopu, glavoboli, težave z vidom, sindrom karpalnega kanala, razvijajo se metabolne težave in druge bolezni.
Kaj lahko podjetje naredi za zdravje pisarniških delavcev?
V Zdravi pisarni odgovarjamo in ukrepamo z vsemi silami na vprašanja z začetka tega prispevka.
Za razliko od enosmernih predavanj o ergonomiji na delovnem mestu in smernic v priročnikih za izdelavo ocene tveganja podjetja, mi v Zdravi pisarni poskrbimo, da je pisarniški delavec obravnavan individualno in celostno, da lahko poveča učinkovitost in zadovoljstvo. To pomeni, da se dejansko z vsakim zaposlenim pogovorimo o njegovih specifičnih zdravstvenih težavah, delovnih navadah, delovnih pripomočkih in pregledamo ustreznost njegovega delovnega mesta s smernicami ergonomije na delovnem mestu in dobrega počutja.
Proces obravnave lahko predstavimo na realnem primeru podjetja Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov Slovenije (SKZG), kjer so nam zaupali, da v njihov delovni proces vnesemo skrb za zdravje na delovnem mestu, preverimo stanje ergonomije njihovih delovnih postaj in svetujemo za izboljšave.
Ergonomija: iz teorije v prakso na SKZG
Pomena ergonomije se zavedajo tudi na Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov. Na SKZG delovni proces sestavljajo tipična pisarniška delovna mesta, zaposleni pa se srečujejo s tipičnimi pisarniškimi zdravstvenimi težavami, kot so:
– bolečine v hrbtenici in vratu,
– bolečine v ramenskem sklopu,
– bolečine v zapestjih in komolcih,
– težave z vidom in glavoboli.
SKZG ima 21 poslovalnic po vsej Sloveniji, katere smo obiskali in z vsemi zaposlenimi šli čez proces individualne obravnave ocene ergonomije delovnega mesta.
Strokovno svetovanje izvaja naša sodelavka Marina, dipl. fizioterapevtka, z večletnimi izkušnjami iz fizioterapevtske ambulante v zdravstvenem domu in zdravstveno vzgojnega centra, kjer je seveda glaven poudarek na preventivnem delovanju.
Vse se začne pri osnovah
1. Nasveti
Marina prične najprej s skupinsko diskusijo o navadah glede skrbi za zdravje na delovnem mestu, najpogostejših zdravstvenih težavah in nasvetih za izboljšanje počutja v pisarni.
“Dejstvo je, da rekreacija po (minimalno) 8 urah sedenja NE more odpraviti škodljivih posledic na področju gibalnega in metabolnega sistema telesa. Če si ne želimo pridelati bolečin in raznih sistemskih bolezni je zelo smotrno, v svoj delovnik, vpeljati več pavz in aktivne odmore.” – se glasi eden od Marininih nasvetov.
2. Vadbe
Nato sledi prikaz uporabnih telesnih vadb, ki jih lahko vsak posameznik izvaja na svojem delovnem mestu v kratkih časovnih intervalih. Namen teh vadb je, da se raztegnejo zakrčene mišice od dolgotrajnega statičnega sedenja ali vztrajanja v prisilni drži, hkrati se poveča pretok krvi in dostava kisika v možgane ter se tako ohranja telo aktivno in gibljivo. Najbolj priljubljene so raztezne vaje. Definitivno pa so zelo pomembne tudi vaje za krepitev mišic. Samo močne mišice lahko držijo skelet v vzravnanem položaju.
3. Pregled delovnega mesta
Po izvedenih vajah pa sledi individualni pregled delovnih mest.
Pri tem smo pozorni, da zaposleni poudarijo svoje dosedanje morebitne zdravstvene težave in delovne navade, ter navedemo strokovne nasvete, ki spodbujajo skrb za zdravje na delovnem mestu.
Poleg nasvetov v Zdravi pisarni tudi fizično preverimo ergonomijo delovnega mesta. Pregled zajema:
– pregled in nastavitev stola oz. položaja pravilnega sedenja,
– pregled in nastavitev višine delovne površine (mize),
– pregled in nastavitev položaja zaslona,
– pregled in nastavitev položaja rok pri rokovanju z miško in tipkovnico,
– pregled postavitev pohištva in predlogi za izboljšave,
– pregled ustrezne klime in svetlobe v prostoru.
________________________________________
MNENJE FIZIOTERAPEVTKE
Za mnenje po koncu programa smo povprašali fizioterapevtko Marino Uplaznik, ki je vodila program: “Sodelovati z zaposlenimi na skladu, mi je predstavljalo izziv in hkrati veliko veselje. Navdušila me je pripravljenost in ozaveščenost vodstva, glede uvajanja zdravih navad in preventivnega delovanja v pisarnah.
Še enkrat več se je v praksi pokazalo, da je potrebno zelo individualno pristopiti k problematiki optimalne ergonomije na delovnem mestu in da so nekatere rešitve lahko hitre, enostavne in cenovno ugodne. Z malo vztrajnosti in pripravljenosti se novosti zlahka uvedejo v vsakdan. V nekaj tednih pride tudi do izmenjave informacij med zaposlenimi, glede optimalne postavitve pisarniške opreme ter izvajanju vaj na delovnem mestu. Tako zaposleni s svojim zgledom pripomorejo k večji efektivnosti in boljši delovni klimi v pisarni, če ne že v celotnem kolektivu.
Verjamem, da bo trend negativnih posledic dolgotrajnega sedenja v ergonomsko neustreznih pogojih kmalu stvar preteklosti. Vsak je odgovoren za lastno zdravje-tudi na delovnem mestu, tega se že dodobra zavedamo.”
____________________________________________
Zdrava pisarna za razliko od podobnih ponudnikov storitev ne ostane samo pri pregledu in nasvetih. Velikokrat se izkaže, da se obstoječa oprema ne da nastavljati na optimalne nastavitve po meri uporabnika, ali pa je dotrajana.
Zato naredimo korak dlje in pripravimo predlog oziroma seznam opreme, ki bi jo posameznik potreboval. Ne kot nekaj nadstandardnega, ampak za (že celo osnovno) urejeno ergonomsko delovno mesto. Ta bo omogočala boljše počutje in večjo učinkovitost. Specifično ergonomsko opremo ponudimo uporabnikom tudi na test.
Izkušnje kažejo, da so največkrat nujne:
– menjave starih pisarniških stolov za ergonomsko oblikovane,
– prilagoditve višine mize,
– namestitve nastavljivih nosilcev za zaslone ter
– uporaba ergonomskih brezžičnih mišk.
Pa pri vas?
Želite, da tudi v vašem podjetju izvedemo strokovno svetovanje in oceno ergonomije vaših delovnih mest?
Pokličite nas na 051 340 393 ali pišite na info@zdrava-pisarna.si