Kakšna je zdrava pisarna?
Nekaj osnovnih ključnih dejstev:
- zdrava pisarna je pisarna, ki ima dovolj naravne svetlobe in ustrezne vir umetne svetlobe,
- zdrava pisarna je pisarniško okolje, kjer se vsako uro zamenja vsaj 70% zraka ( več )
- zdrava pisarna ima individualno oblikovana ergonomska delovna mesta,
- pisarniška oprema in pohištvo omogoča dinamično in aktivno delovno mesto, ( več )
- takšna pisarna ima ustrezno ergonomsko opremo in pohištvo,
- okolje nam omogoča pogoje za osredotočeno in umirjeno delo.
Kaj se moram vprašati, če želim vedeti ali je tudi moja pisarna, zdrava pisarna:
Katera vprašanja si moramo zastaviti, ko želimo preveriti ali je tudi naša pisarna, zdrava pisarna? Seveda se je v prvi vrsti potrebno zavedati, da se je v vsakem primeru pametno obrniti na strokovno pomoč. Preko vprašanj bomo torej opredelili le nekaj osnovnih pojmov, na podlagi katerih lahko preverite tipične sestavne elemente skoraj vsake pisarne.
Vprašamo se:
- Ali sedim več kot 3 ure na dan?
- Kakšen je moj pisarniški stol?
- Kakšna je višina moje delovne površine?
- Kakšna je nastavitev mojega monitorja?
- Ali imam omogočeno delo stoje?
- Kakšna je moja miška?
- Kakšna je moja tipkovnica?
- Kakšna je svetloba v pisarni?
- Imam v pisarni mir?
Ali sedim več kot 3 ure na dan?
S tem vprašanjem želimo vzpodbuditi predvsem razmišljanje o možnosti alternative običajnim pisarniškim stolom. Priporočljivo je, da naše delovno okolje omogoča spreminjanje položajev dela – sem sodi tudi aktivno sedenje. Aktivno sedenje je različica sedenja, pri katerem za kratek čas aktiviramo hrbtne in trebušne mišice. V vsakem primeru je aktivno sedenje le alternativna – klasičen ergonomski stol naj bo še vedno primarna izbira za večurno pisarniško delo.
Kakšen je moj pisarniški stol?
Po splošnih ergonomskih določilih, si lahko dober pisarniški stol uporabnik prilagodi glede na svoje potrebe in telesno višino.
To pa pomedi, da ima dober pisarniški stol:
- nastavljivo višino sedišča
- nastavljivo globino sedišča
- če ima naslone za roke, naj bodo te nastavljivi
- nastavljivo ledveno oporo
Kakšna je višina moje delovne površine?
Pravilna nastavitev višine mize je problematična v pisarnah, kjer mize ne omogočajo individualne nastavitve delovne površine glede na višino osebe, ki delovno mesto uporablja. Glede na to, da imamo različno telesno višino in glede na to, da si višino pisarniškega stola nastavljamo individualno, naj bi te isti logiki sledila tudi pravilna nastavitev višine delovne površine.
Posledica nepravilne višine mize je pri prenizki mizi sključena drža. Pri mizah, ki so previsoke, pa je posledica obremenitev ramenskega obroča.
Ko torej govorimo o pravilni nastavitvi pisarniške mize, se moramo zavedati predvsem nujnosti individualnega pristopa. Stvar je enostavna – tako kot imamo različne velikosti čevljev, moramo imeti tudi različne višine miz.
Kakšna je nastavitev mojega monitorja?
Pravilni nastavitvi višine stola in višini mize, sledi pravilna nastavitev višine zaslona. Velika težava je delo na prenosnih računalnikih. Uporaba teh je v razmahu in s tem tudi potencial za razvoj nepravilne drže. Priporočljivo je, da za večurno delo s slikovnimi zasloni, svoje pisarniško delovno mesto opremimo z dodatnim zaslonom. Dodaten zaslon lahko kasneje nastavimo na pravilno višino in oddaljenost.
V primeru, ko monitor nima nastavljive višine in naklona, se poslužujemo dodanih nosilcev za zaslone. Te nam omogočajo vse potrebne ergonomske prilagoditve slikovnega zaslona. Poleg možnosti nastavljanja, je prednost uporabe dodatnega nosilca za monitor tudi to, da ekran “lebdi” nad mizo – nosilec ne zaseda dodatnega prostora na delovni površini.
Poleg nosilcev za dodatne zaslone, se lahko poslužujemo tudi stojal za prenosnike. Te nam omogočajo nastavitev višine zaslona prenosnega računalnika – prenosnik stoji na dodatnem stojalu, ki omogoča dvigovanje in spuščanje. Pozitivna posledica je tudi pospešeno hlajenje prenosnika, ki je v tem primeru dvignjen od površine mize. Stojalo za prenosnike zahteva uporabo dodatne miške in tipkovnice – le tako lahko zagotovimo celosten pristop pri pravilni nastavitvi višine zaslona.
Ali imam omogočeno delo stoje?
Delo stoje je odlična rešitev za vse, ki po več urnem sedenju izgubite koncentracijo, postanete zaspani in čutite utrujenost ter slabo prekrvavitev. Seveda v nobenem primeru stoječe delo ne sme postati osnoven način dela. Intervalno menjavanje položajev med sedenjem in delom stoje, pa vse je vsekakor dobrodošlo.
Kakšna je moja miška?
Miško izberite glede na velikost dlani, naravno konturo vaše dlani in individualne delovne potrebe – hitrost gumbov, odzivnost, dodatni gumbi in podobne tehnične lastnosti. Pogosto opažamo, da so v uporabi premajhne računalniške miške. Posledica so krčenje prstov ter bolečini v roki in zapestju. Prav tako so pogoste miške elegantnega, minimalističnega izgleda, ki so istočasno ergonomsko povesem neustrezne. Te zaradi ploščate oblike ne sledijo naravni konturi dlani, kar privede do bolečin v dlani.
Kakšna je moja tipkovnica?
Dobra ergonomsko tipkovnica ima visoko odzivnost, ustrezno odbojnost tipk ter ni pretirano glasno. Določeni modeli ergonomskih tipkovnic imajo tudi upognjeno površino in deljeno polje – polje je razdeljeno na dva dela, kar pripomore, da so tipke v osi roke in bližje prstom. Še bolj napredne ergonomske tipkovnice imajo poleg ukrivljene in deljene delovne površine, spremenjen še sam horizontalni kot tipk, s čemer spodbujajo naravno pozicijo dlani.
Kakšna je svetloba v pisarni?
Da lahko rečemo, da je naše pisarniško okolje zdrava pisarna, moramo poskrbeti tudi za zdravje oči. Te lahko zaradi neustreznih svetlobnih pogojev trpijo, kar lahko privede do očesnega pritiska, izsušenih oči in bolečin v glavi.
Poleg ustrezne razporeditve virov umetne svetlobe in ustreznega senčenja pred vdorom direktne naravne svetlobe, lahko veliko naredimo že s samo razporeditvijo delovnih mest. Mize v nobene primeru ne razporedimo vzporedno z okni. Naravna svetloba nam v tem primeru povzroča dva tipična problema – gledamo proti oknu in tako rušimo priporočeno razmerje osvetljenosti med okolico in zaslonom. Ali pa direktna naravna svetloba pada na monitor in tako nič ne vidimo. Če torej pravilno razporedimo mize – torej, pravokotno na steno – smo že s tem rešili levji delež za zagotovitev ustreznih svetlobnih pogojev. Poskrbimo samo še za ustrezno senčenje in kakovostno umetno razsvetljavo.
Imam v pisarni mir?
Seveda ne moremo govoriti o ergonomiji v pisarni, o varovanju zdravja na delovnem mestu ali o pojmu zdrava pisarna, če se ne dotaknemo zvočnega onesnaženja v pisarni. Res moteč hrup v pisarni se pojavi, ko v istem prostoru dela več ljudi. Seveda je nivo hrupa odvisen od delovnih mest, ki so združena v eni pisarni. Določena delovna mesta namreč zahtevajo veliko skupinskega dela, verbalne komunikacije in telefonskih klicev. Te lahko motijo posameznike, ki za osredotočeno delo potrebujejo tišino. Pa da ne pozabimo pisarniške opreme in naprav – poskrbite, da zastarele naprave in opremo zamenjate ali redno servisirate. In če se le da, iz pisarne umaknite vse naprave, ki jih res ne potrebujete – sploh tiste z nadležnim in motečim piskanjem.
Zanemariti pa ne gre tudi čedalje pogostejšega dela od doma. Zelo malo ali sploh nič pa se ne namenja pozornosti ergonomiji pri delu od doma, kakor da to ne bi bilo pomembno. Izračunajte, koliko časa preživite še doma za računalnikom ali prenosnikom? Praktične rešitve lahko spoznate v prispevku na naši spletni strani z naslovom “Zdrave rešitve za delo od doma”.